A második legnépszerűbb italunk
A világ második legnépszerűbb italának alapanyagként szolgáló gyümölcsöt, egy különleges, piros cseresznyét, a Föld trópusi és szubtrópusi területeinek 50 országa 11 millió hektár területén termeszti. 2022 és 2023 közötti évben 165 és fél millió 60kg-os csomagot indítottak útjára, hogy a világ minden szegletében élvezhessük ízét és üdítő hatását. Így is tettünk: napi három milliárd csészényit fogyasztottunk ebből az aromás, barna színű italból, a kávéból.
Bevallom,
nem tartozom a legnagyobb kávéfogyasztók közé. Az elmúlt évtizedekben jellemzően
napi egy kávét ittam. Ebből is a legtöbb instant kávé volt. Akkor tértem át
erre a fajta reggeli italra és tettem félre az ajándékba kapott kapszulás
kávéfőzőnket, amikor kicsit utánajártam, mennyi nehézségbe is ütközik a
kapszulák újrahasznosítása. Tavaly ősszel azonban megváltozott a családi
életünk, amikor hosszas dilemmázás után beszereztük egy kotyogós kávéfőzőt.
Azóta a reggeli kávézás szertartássá vált, és bár sokan számos érvet sorolnak
fel a jó öreg kotyogós ellen, mi nagyon szeretjük. Annyira, hogy az elmúlt
hónapokban két csészére növeltem a napi adagomat.
Vajon
újdonsült reggeli szenvedélyem milyen hatással van a környezetünkre? Ezt a
kérdést tettem fel magamnak.
Honnan
jön a kávé?
A
kávé eredetéről több legendát is olvashatunk, és a kávétörténelem a maga
izgalmas és olykor pikáns epizódjaival akár egy külön posztot is megtölthetne,
így most álljon itt mindössze néhány fontosabb információ. A legnépszerűbb
történet szerint valamikor Krisztus előtt 300 környékén egy etióp pásztor
észrevette, hogy kecskéi, ha egy bizonyos piros gyümölcsöt legelésznek, sokkal
élénkebbé válnak. Beszámolt erről a közeli szerzeteseknek, akik rájöttek, hogy
a piros gyümölcs, vagyis a kávécseresznye magjából, a kávébabból finom ital
készíthető.
Az
arab világban már 1000 éve is több helyen gyógyszerként használták a kávét.
Persze, nemcsak az egészségre gyakorolt jótékony hatásai, hanem élvezeti értéke
miatt is rendszeresen fogyasztották. A XV-XVI. századra fontos gazdasági
tényezővé vált a növény termesztése. Bár egyes források szerint tilos volt
kivinni Arábiából, mégis megtalálta útját a világ más területei felé. A XVII.
századi Európában egyre-másra nyíltak a kávéházak. Magyarországra a török
hódítással érkezett meg a kávéfogyasztás kultusza.
Mennyi
kávét fogyasztunk?
A
worldpopulationreview.com honlapon megnézhetjük, mennyi
kávét is fogyasztunk (a legfrissebb adatok 2022-ből származnak). Ha az
országokat hasonlítjuk össze, akkor az USA, Németország, a Fülöp-szigetek,
Japán és Brazília áll az első öt helyen. Hatodik Oroszország és hetedik Olaszország.
Ennél talán érdekesebb adat az, amely azt mutatja meg, hogy mennyi kávét
fogyasztunk az egyes országokban fejenként. Ebben a versenyben a Közép-Afrikai
Köztársaság 52,1kg/fő mennyiséggel áll az élen. Nem tudom, ez nem valamilyen
statisztikai hiba-e, ugyanis a második helyezett, Belíz, 25,5kg/fővel követi. A
harmadik – ötödik helyezettek, köztük Luxemburg, 22kg/fő körül, a németek
7kg-ot, az olaszok 6,5-öt fogyasztanak fejenként. Az észak-európai országokban
mindenhol 10kg fölött van az egy főre eső fogyasztás. Mi, magyarok, 1,96kg-ot,
bár a KSH szerint ennél kicsit többet, nagyjából 2,8kg fogyasztottunk 2022-ben
(és 2,7kg-ot egy évvel később).
Én
kiszámoltam, nem volt bonyolult. Lemértem, hogy mennyi kávét teszek a kotyogós
szűrőjébe. 18g-ot mutatott a mérleg. Ez nekem napi két adag kávé. Bár a
kotyogósunk hivatalosan háromszemélyes, mi egy lefőzést két adaggá bontunk. Az
interneten kutatva azonban azt látom, hogy nem járok messze az általános
mennyiségektől. Egy adag presszókávéhoz ugyanis 7g kávét írnak elő, de azt is
jelzik, hogy általában 7-9g-ot használnak. Ezzel az én méricskélésem a
9g/adagra akár még nagyjából átlagosnak is mondható. Így pedig egy évre 6,5kg
kávé jön ki. Ez jóval a hazai átlag felett van, pedig a napi két kávé azért szerintem
nem sok a kávéfogyasztók körében.
Nem
mindegy, mivel főzünk…
2023-ban
globális szinten az automata kávéfőzők tették ki a piac 61%-át. Ez a kategória
magába foglalja a teljesen vagy részben automata eszpresszó készülékeket, valamint
a filteres és a kapszulás kávéfőzőket. A manuális kávéfőzők a piac 25%-át adták
(a maradék 14% pedig az egyéb kategóriákból állt össze).
Ha
az európai kávéfogyasztási szokásokat vizsgáljuk, régiós jellemzőket találunk.
Délen, ahol nagy hagyománya van a kávézásnak, és főként az erős, rövid kávékat
szeretik az emberek, a legnépszerűbb kávéfőzők ma is az eszpresszó gépek és a
kotyogós masinák. Ezzel ellentétben az északi országokban, ahol jóval magasabb
az egy főre jutó kávéfogyasztás, a filteres kávéfőzők vannak leginkább
használatban.
Nyugat-Európa
sokkal vegyesebb képet mutat. És ami még feltétlenül megemlítendő, az a
kapszulás kávéfőzők egyre gyorsabb terjedése.
Egy
felmérés szerint globális szinten 2022-ben
a piac 25,1%-át adták ezek a masinák, és 2028-ra a várható arányuk 37,54% lesz.
Ez a tanulmány 6,89%-os növekedéssel számol évente. De a legtöbb, további
felmérés is 5 és 8% közé teszi az éves népszerűségnövekedést.
Egy
másik, 2023-as tanulmány szerint Európában a kapszulás kávé
a teljes fogyasztáson belül 16%-ot képvisel.
Hogy
melyik technológia tekinthető környezetbarátabb megoldásnak, és melyik kevésbé?
Nos, ez egy nagyon bonyolult kérdés. Sok mindentől függ. Legfőképpen attól,
hogy az életciklus mely szakaszát vizsgáljuk.
Ha
csak a használati fázist nézzük, könnyen juthatunk arra, hogy a kapszulás
kávéfőzők a legjobb megoldások. Ezek a masinák ugyanis a pontos adagolás által
biztosítják a minimálisan szükséges kávé- és vízmennyiség felhasználását.
Ráadásul az energiafogyasztásban is jó eséllyel pályáznak az első helyre,
ugyanis, bár magas watt-teljesítményen dolgoznak, viszont a legrövidebb idő
alatt készítik el a kávét. A kapszulák előállítása viszont nagyon
energiaigényes folyamat, az életciklusuk teljes vizsgálatához pedig az is
hozzátartozik, hogy ott van az az irgalmatlan mennyiségű hulladék, melyet a
kapszulák jelentenek.
Egy
sokak által hivatkozott sokkoló adat szerint 2018-ban 59 milliárd
kapszula került forgalomba, és ennek 95%-a, 56 milliárd darab
hulladéklerakókban végezte.
A
Nespresso saját honlapja szerint globálisan a 35%
visszagyűjtésnél tartanak. Ha ennek az adatnak hihetünk, akkor is ott van az a
65%, amely most még biztosan nem kerül újrahasznosításra.
A
saját számításommal abból a két adatból indultam ki, mely szerint naponta
iszunk három milliárd csésze kávét, és a kapszulás kávéfőzők nagyjából 25%
piacrészt képviselnek, akkor naponta 750 millió kapszula hulladék képződik. Ami
éves szinten még a fentinél is jóval nagyobb hulladékmennyiséget jelent (273
milliárd 750 millió darab hulladék kapszulát). Őszintén, nem tudom, hogy mi
lehet a valós szám. De az biztos, hogy nagyon sok, és az is, hogy a kapszulák
újrahasznosítása ma még számtalan kihívással küzd.
Ott
van mindjárt az anyagösszetételük: egyes kapszulák műanyagból készülnek. De
vannak, amelyek alumíniumból. Bár sok helyen olvasható, hogy ezek az alumínium
kapszulák is gyakran rendelkeznek műanyag bevonattal, így valójában kompozit
hulladékok, mely tovább nehezíti a feldolgozásukat. Ez sokszor tehát nem
megoldható a hagyományos hulladékfeldolgozási módszerekkel, hanem speciális
megoldást igényelne. A kapszulák között is megjelentek a komposztálható
megoldások; de ahogy más termékek, például poharak, evőeszközök esetében, ez
sem jelent ma még könnyű feladatot (jellemzően csak ipari komposztálási
körülmények között bomlanak le, hagyományos, házi megoldások esetén – ma még – nem).
Mi, fogyasztók ráadásul sokszor befolyásolni sem tudjuk, hogy a lakóhelyünkön
milyen hulladékgazdálkodási megoldások állnak rendelkezésre. Így hiába létezik
esetleg már jó megoldás, speciális kezelési lehetőség a kapszulák számára
valahol a világban, nem biztos, hogy a hazai rendszerben is működik az adott megoldás.
Talán
érdemes még megemlíteni, hogy a filteres kávéfőzőknél is van extra hulladék, a
filter személyében. Az automata, elektromos kávéfőzők esetében pedig nem
hagyhatjuk ki az elektronikai hulladékok kérdését sem.
Számos
további tényező számításba vehető a környezeti lábnyom számításakor. A
kapszulás kávéfőzőknél meg szokták még említeni, hogy a gyors működésnek
köszönhetően nincs szükség a kávészemek erős pörkölésére. Az instant kávénál
pedig előnyként értékelik, hogy egy csészényi italhoz kevesebb kávébabra van
szükség, mint azon csésze kávék esetében, melyeket valamilyen főzőmasinával
készítünk. Az ún. French press kávéfőzőkhöz nem kell áram, a kotyogós kávéfőzők
esetében pedig a tartósság és az egyszerű szerkezet fontos környezetvédelmi
előny.
Az
eddigiekben kiemeltem néhány fontos környezeti vonatkozást, mely a
kávéfogyasztáshoz kapcsolódik. De nagyon fontos tudnunk, hogy a kávéfogyasztási
szokásaink teljes környezeti lábnyomának megértéséhez a fentiekhez hozzá kell
vennünk a kávétermesztés és -feldolgozás kihívásait is.
A
kávétermesztés és -feldolgozás környezeti lábnyoma
Egy
tonna kávécseresznyéből nagyjából 200kg zöld kávébab nyerhető ki. A gyümölcsnek
azonban mindössze 1-5%-a kerül a csészénkbe. A zacc mennyisége nagyjából a
gyümölcs negyedét teszi ki. Ha a kávéfőzőbe töltött kávét vesszük alapul, akkor
a csészénkbe annak 15-20, a zaccba pedig 80-85%-a kerül.
Azon
túl, hogy irgalmatlan mennyiségű melléktermék keletkezik, a fenti, 2022/23-as referenciaévben
több mint negyven millió tonna, ami hét Gizai piramisnak felel meg, a növény
termesztése és feldolgozása számos környezeti kihívással néz szembe. Ezek közül
a legtöbbet emlegetett kihívások az erdőirtás (1 csésze kávé „lábnyoma” 1m2
esőerdő területe), a talajdegradáció és szennyezés, a biodiverzitás csökkenése,
valamint a vízigényesség és a vízszennyezés (egy csésze kávé átlagos
vízlábnyoma 132 liter). A kávé teljes életciklusa karbonlábnyomának 40-70%-át
adja a termesztés és feldolgozás fázisa.
Kérdezhetnénk,
miért ilyen nagy a szórás ebben az értékben. Azért, mert a tényleges
környezetterhelés sok mindentől függ. Például attól, hogy monokultúrában vagy
polikultúrában, árnyékban vagy napon termesztik-e a növényt. Mindezek pedig
összefüggnek a kávé típusával is.
Arabica
vagy robusta?
Bár
több mint tízfajta kávé létezik, mégis alapvetően két fajta teszi ki a
kávéforgalom nagy részét: az arabica és a robusta.
Ma
a termelés nagyobb részét, 63%-át az oválisabb és nagyobb szemekből álló,
komplexebb, ugyanakkor könyedebb ízvilággal rendelkező arabica adja. Ennek a
kávéfajtának alacsonyabb a koffeintartalma, nagyjából a fele a robustáénak: 0,8
és 1,5% között van, míg karakteresebb ízű, kisebb és kerekebb szemű társáé
1,7-4,0% közé esik. Az arabica magasabb területeken (600-2200m) terem, és az
árnyékot kedveli. Jóval érzékenyebb a környezeti körülményekre (talajminőség,
elegendő csapadék) és az esetleges fertőzésekre, mint robusta társa.
Az
arabica kényessége, vagy ha tetszik, igényessége miatt kisebb – és sajnos egyre
csökkenő – hozammal kecsegtető, drágább kávéfajta. Ugyanakkor termesztése –
tulajdonságaiból fakadóan – környezetbarátabb. Az árnyékban történő termesztés
ugyanis sokkal jobban utánozza a természetes körülményeket.
A
jelenleg a forgalom 37%-át adó robusta kávé az arabicaval szemben növekvő
hozamokat jelez. Igénytelenebb a környezetét illetően. Jól tűri az alacsonyabb,
melegebb, naposabb területeket is. De a nagyobb hozam árát rendszerint a
környezet fizeti meg: a napos területeken növő monokultúrákat egyre gyakrabban
erdőirtással hozzák létre. A mesterségesen kialakított, napos kávéültetvényeken
a természetes flóra és fauna hiányában több kemikáliát kell alkalmazni, mely a
talajminőség romlásához és
vízszennyezéshez vezet. Mindezek következményeként pedig csökken a
biodiverzitás.
Hogyan
lesz a cseresznyéből bab?
Ha
a kávébab-előállítási technológiákat hasonlítjuk össze, a természetes
módszernek a szárításos technológia tekinthető. Ezt főként Brazíliában,
Etiópiában és Jemenben alkalmazzák. A lényege, hogy magát a gyümölcsöt a napon
(kellő mennyiségű napsütés hiányában esetleg szárító berendezésben) szárítják
addig, amíg a nedvességtartalma 10-12%-ra csökken. Ekkor választják szét a
magot a tulajdonképpen eddigre aszalvánnyá vált gyümölcstől.
A
mosásos technológiát Latin-Amerikában, Kolumbiában, Mexikóban és egyes afrikai
országokban (pl. Kenyában, de Etiópiában is) alkalmazzák. Ennél a módszernél
több lépcsőben áztatják és mossák a gyümölcsöt, mielőtt a kávébabhoz jutnának.
Hátránya az óriási vízszükséglete (15-20 liter vizet igényel
kávébab-kg-onként).
Egyes
országokban, pl. Costa Ricában és El Salvadorban a két módszert vegyítve
alkalmazzák.
Kávéból
tea?
Bár
mi az otthonainkban jellemzően csak a zacckihívással szembesülünk, a
kávécseresznyének tulajdonképpen a teljes gyümölcs része a kávéfogyasztás
melléktermékének tekinthető. Hiszen, mint láttuk, valójában a kávébab maga a
gyümölcs magja. A feldolgozás során – annak módjától függő formában – ott marad
a gyümölcs héja és húsa is. Ezek a részek közel sem kevésbé értékesek, mint a
mag. Magas rosttartalmú gyümölcsrészek számos jótékony összetevővel. Ezek közül
a jelentős antioxidáns-tartalmát szokták leginkább kiemelni. Egyébként a
gyümölcs maga nyersen is fogyasztható. Állítólag kellemes, a sárgadinnyére
emlékeztető íze van.
A
Nemzetközi Kávészövetség 2022/23-as tanulmányában (Coffee Development Report)
részletesen elemzi, hogy az egyes gyümölcsrészek mi mindenre használhatók fel.
Az élelmiszer- és kozmetikai ipari felhasználásokon túl a mezőgazdasági (pl.
talajjavító, takarmányozó) célokon át az energetikai és bioüzemanyag- és
-műanyag felhasználásokig számtalan lehetőségünk van, vagy talán inkább ma még
„lesz”, a kávézás reményeink szerint egyszer majd megvalósuló körforgásos
gazdaságában.
Egy
érdekes upcycling megoldást azonban megosztok. Hallottak már a cascaráról?
Bevallom, nekem új információ volt, amikor ráakadtam. A cascara héjat jelent,
és tulajdonképpen az aszalt kávégyümölcsöt jelenti. Ebből pedig tea készíthető.
Biztosan ki fogom próbálni!
A
tisztességes kereskedelem igénye kiemelt joggal merül fel a kávétermesztés és -feldolgozás
folyamatában. A munkát ugyanis a legtöbb országban olyan farmerek, kicsi
családi vállalkozások végzik, akiknek (amelyeknek) nagy része ma még nem tud
megélni ebből a tevékenységből. A Nemzetközi Kávészövetség (ICO) azt a célt
tűzte ki maga elé, hogy 2030-ra legalább a tagországainak (42) a felében meg
tudjanak élni a kávétermesztést végző farmerek. Ha ez egy célkitűzés, ráadásul
ilyen távoli, hol tarthatunk ma? 125 millió ember élete függ a kávétól
világszerte, és közülük mindössze 875 ezren tartoznak valamelyik őket
gazdaságilag, szociálisan és környezetvédelmileg segítő „fair trade”
közösséghez. 2022-ben ezek száma 624 volt.
A
termékeken elhelyezett Fair Trade logo többek között azt jelzi, hogy az adott
termék, például kávé előállítása során garantáltan megfizették azt a minimum
árat, amely a termelők megélhetését biztosítja. A szociális mellett a
környezeti, fenntarthatósági szempontok is egyre nagyobb hangsúlyt kapnak. De,
ahogy a Nemzetközi Kávészövetség is hangsúlyozza, mindaddig, amíg a megélhetés
nem biztosított, nagyon nehéz bármilyen további fontos, pl. környezeti,
fenntarthatósági szempontot érvényre juttatni.
Mit
tehetek itt és most?
Azt
gondolom, hogy a kávéfogyasztás nem egy egyszerű fenntarthatósági kihívás. Még
senkivel sem találkoztam, aki – a húshoz hasonlóan – környezeti okokra
hivatkozva utasította volna vissza a fogyasztását. Persze, azért biztosan
vannak ilyen emberek is, de úgy érzem, az a pici csésze kávé, főleg, ha az egy
üres eszpresszó, csak a picike környezetterhelés látszatát kelti. A
kávéfogyasztásnál tehát a környezettudatosság sokkal inkább a részletekben
rejlik, mint az igen-nem lehetőségekben.
Ugyanakkor
a tudatosság már önmagában is egy nagy lépés. Tudni például azt, hogy a
cukorral, tejjel, főleg a sok tejjel (és sok cukorral) fogyasztott nedű
környezetterhelése jelentősen megugrik. Vagy tudni azt, hogy az árnyékban
termesztett, időnként „shade grown” felirattal ellátott arabica kávé
környezetbarátabb. Fontos ismerni a kényelmet és változatosságot adó kapszulás
kávéfogyasztás árnyoldalait is.
A
Fair Trade logot is kereshetjük, bár igen ritkán fogjuk megtalálni a
kávécsomagolásokon, mert a nagy kávémárkák nem vagy alig forgalmaznak a
minősítést kiérdemlő kávékészítményeket. De talán, ha időt szánunk a kutatásra,
ráakadunk más olyan információra egy-egy gyártónál, ami azért jelzi a
fenntarthatósági és tisztességes piaci körülményeket fontosnak tartó
gyakorlatot.
A
kávéfőzőt, akármilyet választunk is, rendszeres karbantartással óvhatjuk a
korai hulladékká válástól. A kávépazarlás elkerülésére történő odafigyelés is
fontos és szem előtt tartható gyakorlat. Ne főzzünk le többet, mint amennyit
megiszunk!
No,
és ott a zacc, mint lehetőség! Bár kiváló lefolyótisztító, de másra is
alkalmazhatjuk. Például talajjavításra a kertben vagy a lakás cserepes növényei
esetében. Megkérdezhetjük a közeli kertészetet, nem tartanak-e igényt rá
(Ausztráliában a virágosoknál le lehet adni). Természetes bőrradírnak is remek (akkor is, ha nyilván ez a
lehetőség csak egy pici mennyiségére korlátozódik). Én még receptet nem
találtam hozzá, de állítólag süteményekbe is beletehető.
Előttem
is számos feladat, kihívás áll még a tudatos kávéfogyasztás útján. Ez a kutatás
nagyon izgalmas feladat, de csak a kezdet volt, mely elindított egy úton, amely
még sok fejlődési lehetőséggel kecsegtet.
Szerintem
az élvezeti értékéből semmit nem von le, ha tudatosan fogyasztjuk a második
legnépszerűbb italunkat. No, és hogy melyik az első? Ezzel az információval még
adós vagyok. Nem, nem a tea. És nem is a sör (ahogy néhány ismerősöm a
rögtönzött szóbeli közvéleménykutatásomra válaszul adta). A megoldás sokkal
egyszerűbb: a víz. Ha jól belegondolok, a tudatos kávézással egy kicsit még az
aranyérmest is óvhatjuk.
És egy kis ráadás....
A jó öreg kotyogós
A
kotyogós, avagy ahogy a világ többi országában ismerik, a Moka Express kávéfőző
története 1919-ben kezdődött, amikor Alfonso Bialetti megnyitotta a különböző
fémeszközöket és gépeket létrehozó gyárát Milánóban. Az első kávéfőző 1933-ban
került forgalomba. A gyár vezetését 1946-ban a fia, Renato Bialetti vette át.
Egy 2009-es felmérés szerint az olasz háztartások 90%-a rendelkezdett legalább
egy Moka Express-szel. Renato Bialetti 2016-ban halt meg, hamvait pedig egy
nagyméretű Moka Expressben helyezték el a családi sírhelyen. A márka figurája,
a feltartott ujjal kávét rendelő bajszos úr, az 50-es években született meg, és
azóta is a Bialetti jelképe. A kapszulás kávézás térhódítása, valamint a
Z-generáció kávékülönlegességek iránti vonzalma azonban rányomta bélyegét a cég
működésére. Idei hír, hogy a felhalmozott adósságok miatt eladásra kényszerül a
tradícionális vállalat. Bár a gyártás nagy része már korábban is Kínában
zajlott (csak az alkatrészek összeszerelése történt Olaszországban), a jövőben
a cég tulajdonosa is ázsiai befektető lehet.


Megjegyzések
Megjegyzés küldése