A montmorillonitos babakrém (Örökdiák-kalandok)
Örökdiák vagyok. Korábbi, a diák-diákkorban megszerzett diplomáim után hirtelen elhatározásból a 40. szülinapomon a Szegedi Tudományegyetem környezettan szakának matekóráján találtam magam. És ez életem egyik legjobb döntése volt!
Felnőtt,
vagy inkább örökdiák-fejjel ugyanis az ember célirányosan és az érdeklődésének
megfelelően tanul, és ezért, higgyétek el, sokkal, de sokkal több esélye van
arra, hogy az elsajátított ismereteket a való életben is alkalmazni tudja. Én például
mostanában a kémiai laborgyakorlatok sikerén felbuzdulva – ti. hogy öt év alatt
egyszer sem gyújtottam fel vagy árasztottam el vízzel vagy mérgező gázokkal az
egyetem épületét – a saját konyhánkban megalapított kencekeverdében, a Fanni’s
Lab-ben hasznosítom a tudást. Részben a saját magam, részben kísérleteimben
önkéntesen részt vevő családtagjaim és barátaim örömére. Persze, nem csak a
kémiai ismeretek jönnek jól egy-egy különleges készítmény elkészítésekor…
A
legutóbb, családunk legfiatalabb tagjának készített kence receptjéhez ugyanis igencsak
jól jöttek a földtudományi ismereteim is. Honnan tudtam volna különben, mi is a
montmorillonit, és milyen tulajdonságai vannak? Amikor megláttam ezt az
összetevőt a receptben, felcsillant a szemem, hogy az ásvány- és
kőzettan-tárgyak keretében tanultak is gyakorlati értelmet nyernek a
hétköznapjaim során. Ki gondolta volna akkor, amikor a megszámlálhatatlan
ásvány nevét, szerkezetét és tulajdonságait próbáltam (kisebb-nagyobb sikerrel)
megjegyezni, hogy pont egy babapopsi-krém elkészítésénél fog hasznosulni az
ásványtani tudásom! Nos, ez is egy kiváló példa arra, hogy valójában akármit is
tanulunk, az soha nem felesleges, mert a tanulás pillanatában még nem biztos,
hogy tudjuk, mikor és hol lesz szükségünk az elsajátított tudásra. Az
örökdiák-lét kifürkészhetetlensége, izgalma ez, és ha az élet egy pontján
értelmet nyer a befektetett energia – akár csak egy popsikrém formájában is –,
az megmosolyogtató, felemelő, örömöt adó érzés.
Szóval
az az igazság, hogy tényleg baromi nehéz tárgynak találtam az ásvány- és
kőzettant. Az öt év során többször is előjöttek a tanrendben ilyen-olyan
tárgyak keretében ezek az ismeretek, és szerintem magyar nyelven annyi idegen
szóval a tanulmányaim során még sosem találkoztam, mint ezekben a
tananyagokban. Bonyolult a nevezéktan, a hosszú képletek megjegyzésével pedig,
bevallom, csak ritkán próbálkoztam. A montmorillonit neve viszont valahogy
mindig megragadott. Olyan dallamos, nem? A hosszú évek során, amikor valamit
lehetetlennek éreztem megtanulni, akkor is mindig törekedtem arra, hogy
legalább egy-két példát valahogy mégis megjegyezzek, sose forduljon elő az,
hogy valamiről semmi fogalmam sincs. Egy-egy hosszabb és bonyolultabb
információ, név megjegyzése ilyen esetekben egészen jól tud jönni például egy
szóbeli vizsgán. Amikor a diák kimondja, hogy „Például ilyen ásvány a
montmorillonit.”, akkor általában a tanár szeme is felcsillan. Ilyenkor csak
arra kell nagyon tudatosan figyelni, hogy ne elégedjünk meg a tanár szemében
megjelenő csillogással, és ne dőljünk hátra elégedetten a csillogás fényében,
mert erős a kockázata annak, hogy ennél a pontnál a tanár lelkesedése
exponenciálisan nő, és feltesz olyan kérdéseket, mint például tudnék-e még
másik példát is mondani, vagy a másik csoportból is tudnék-e említeni ásványokat…
Esetleg fel tudnám-e írni a montmorillonit képletét… Szóval ezeket elkerülendő
mindenképpen fontos, hogy a mondat végén ne vigyük le a hangsúlyt, hanem
ugyanazzal a lendülettel, lehetőleg jó hosszan folytassuk a mondatot, és
evezzünk vissza biztonságosabb vizekre a felelet hullámain. Így van esélyünk
megúszni a kényes kérdéseket. Persze, vannak az öröktanárok, akik ilyenkor is
pontosan tudják, mi van a diákfejemben (tehát ha a hosszú mondat végén is marad
némi mosoly a nézésükben, akkor abból erre következtethetünk). Ilyenkor fontos,
hogy ha tudunk, ártatlanul csillogó szemekkel nézzünk, és akkor maximum annyit
fognak kérdezni: „Maga, ugye, jogász doktor?”
Szóval,
montmorillonit… Egy duzzadó agyagásvány. No, de mi is az az ásvány? És miben
különbözik a kőzettől? Az ásvány a Föld szilárd kérgének határozott kémiai
összetétellel, általában kristályos szerkezettel és határozott formával
rendelkező természetes egysége, építőeleme. A kőzet ezzel szemben a Föld
szilárd kérgének nagyobb egységeit felépítő, ásványokból álló természetes
anyaga. Geológiai folyamatok eredményeként jön létre: így beszélhetünk magmás,
üledékes vagy metamorf kőzetekről. Ha történetesen egy kőzetet egyetlen ásvány
épít fel, akkor az a kőzet monomineralikus kőzet (szintén megjegyzésre érdemes
fogalom, mely egyben nyelvtörőként is funkcionál). Az agyagásványok az üledékes
kőzetek felépítői, és a legkisebb szemcseméretű frakciót adják: agyag – aleurit
– homok – kavics, így jönnek növekvő sorban méret alapján a frakciók. Ezekből a
frakciókból képződő kőzetek az agyagkő – aleurolit – homokkő – kongolmerátum,
breccsa (az aleurit – aleurolit párost az öt év alatt egyszer sem sikerült
hibátlanul kimondanom, pedig többször nekifutottam). Szóval ez az
alaposztályozás, és most nem fárasztalak benneteket a mérettartományokkal,
főleg, hogy legalább 3-4 féle osztályozást fel tudnék sorolni, de akkor itt
garantáltan a leglelkesebb olvasóim is feladnák az olvasást, és örök homályba
veszne számukra a rejtély megfejtése, hogy mit is keres a montmorillonit a
babapopsikenőcsben. Azt azért még érdemes tudni – mert ennek jelentősége lesz a
popsikrémben – , hogy az agyagásványok az ún. fillo-, azaz rétegszilikátok közé
tartoznak: ezeknél az ásványoknál tetraéderes és oktatéderes rétegek alkotják a
kristályrácsot. A montmorillonit TOT-szerkezetű, azaz
tetraéder-oktaéder-tetraéder rétegek vannak benne, két ilyen TOT-blokk között
pedig van egy relatíve nagy (mármint nyilván a rétegszerkezethez és más
agyagásványokhoz képest nagy, de itt most nanométeres tartományokról beszélünk)
vizes réteg, mely még kationokat is tartalmaz. Azok az agyagásványok, melyekben
ez a vizes réteg megtalálható, a duzzadó agyagásványok. Ha esetleg ennél a
pontnál most hatalmas erővel tör rátok az igény, hogy nem duzzadó agyagásványra
is tudjatok majd példát mondani, ha úgy hozza az élet (tehát amelyből ez a
nagyobbacska vizes réteg hiányzik), akkor figyelmetekbe ajánlom a kaolinit
és/vagy az illit említését. Ha még azt is hozzáteszitek, hogy ezeket az
ásványokat például porcelán- és kerámiagyártás során használják fel, akkor
garantált lesz a sikeretek.
A
montmorillonit vízmegkötő-duzzadó tulajdonsága az, ami egy popsikrém esetén
jelentőséggel bír, különös tekintettel a pelenkában uralkodó gyakran nedves
körülményekre: a szárító hatása jótékonyan hat a baba bőrére. Említettem a víz
mellett a kationokat: ezek a pozitív töltésű ionok a nagy negatív
rétegtöltés-felesleget egyenlítik ki a kristályrácsban, és az ásvány
ioncsere-képességét is adják. A pelenkán belüli ioncsere-folyamatokról majd
talán egy másik alkalommal értekezek. Most még annyit elmesélek nektek, hogy a
kenceboltban a legkisebb kiszerelést (100g) vettem meg a montmorillonit-porból,
és az 50g krémhez 0,5g-ot kellett felhasználni a recept szerint. Erős a gyanúm,
hogy családunk legifjabb tagja előbb szokik le a pelenkáról, minthogy ezt a
mennyiséget felhasználjam. Szóval, lehet, hogy még a pattanás elleni tini-krémeibe
is jut majd belőle. Egyébként jól jön a montmorillonit arcpakolásba, dezodorba
és szappanba is, így biztosan nem vész majd kárba. Már csak az a kérdés,
melyiket is készítsem el legközelebb…
Megjegyzések
Megjegyzés küldése