Amire a világnak szüksége van (3. rész) - Amiben jó vagyok
Mindenki jó valamiben. És, ugyanígy, mindenkinek vannak gyengeségei. Még egy szakmán belül is lehetnek óriási különbségek annak megfelelően, hogy ki milyen személyiség. Épp kollégám mesélt nemrég a szerelőképzési programunk diákjainak egy már korábban végzett diákról, akit ők szerettek volna alkalmazni. A fiú, amellett, hogy kiválóan megszerelte a készülékeket, olyan csöndes típus volt. Alig lehetett belőle pár szót kihúzni. Hogy küldje így ügyfelekhez házhoz a kollégát? Ott igencsak jól jön, ha az ember tud kommunikálni. De csak nem léptek egyről a kettőre. Végül egy partner szerelő cégnél találtak neki feladatot: azóta a saját kis szervizkuckójában tökéletesen jól elvan, és kiválóan megszerelgeti azokat a kisgépeket, melyeket jellemzően nem háznál szerelnek, hanem elvisznek a szervizbe.
Ő tehát jó
helyre került, és abban biztosan egyetérthetünk, hogy reméljük, hogy gyerekeink
is megtalálják majd azt a foglalkozást, szakmát, életutat, amiben jók.
Hogy én miben
vagyok jó? Nos, a rövid posztok írásában egyelőre biztos nem. Tudom, tudom,
hogy túl sokat írok. Persze, mindez akkor igaz, ha Facebook-mértékkel nézzük.
Mert ha történetesen ezek a fejezetek egy könyv részei lennének, akkor talán
kevésbé tűnnének hosszúnak. Egy-egy poszt nagyjából másfél-két oldal. Az nem
olyan sok szerintem… Na, de már most is elment 4 sor mindezek fejtegetésére.
Egyébként,
amikor a Péterfy Akadémia házi feladatait írtam, akkor egyszer sem léptem túl a
kért 6000 karakteren, ami kb. másfél oldal. Sőt, volt olyan írásom, amelyben
ebbe a másfél oldalba nagyjából egy kisregényt belepasszíroztam. Az egy
teljesen szürreális írásom volt, férjem, Dodó, miután négyszer végigolvasta,
megkérdezte, hogy szívtam-e valamit. A visszajelzésben is azt kaptam, hogy
nagyjából a felénél elvesztették a fonalat. Egyébként azért volt olyan nehéz
számomra az a feladat, mert negatív témáról (egy árulásról) kellett írni. És
nekem ez nem megy. Én ebből is megpróbáltam valami pozitívat kihozni, meg abból
a képből is, amelyen a férfit és nőt a diáktársaim többsége negatívnak látta
(ekkor az volt a feladat, hogy írjak novellát a képről, melyen egy nő és egy
férfi szerepelt; a férfi az ágyban ült, a nő mellette állt). Az értékelésben ki
is emelték, hogy mennyire szerethetővé tettem a két szereplőt.
Szóval,
ezekből talán levonható az a következtetés, hogy én egész jó vagyok abban,
hogyan lehet meglátni, megtalálni a jót, a pozitívumot, azt, ami előre visz,
akár egy olyan helyzetben is, amelyet az emberek sokkal inkább nehézségnek,
rossznak, akár lehetetlennek is gondolnak. A pszichológusom egyszer ezt írta
nekem egy levélváltásunk során, amikor beszámoltam neki, éppen hol tartok: „Azt hiszem mestere annak, hogy progresszióba,
konstruktív foglalatba ötvözze az affektusok zabolátlan, akár pusztító erejét
is.” Azt hiszem, egy külön posztot is megérne ennek a mondatnak a boncolgatása 😊
Persze, az
embernek van valamiféle kép a fejében saját magáról, szerencsés esetben ez
nincs túl messze a valóságtól. De azért sokat segít, ha kapunk másoktól
visszajelzéseket. Dodó például már többször mondta nekem, hogy amikor először
elmesélek neki egy ötletet, akkor azt úgy meghallgatja, meg jónak is tűnik, de
itt az emberek általában tovább szoktak lépni, vagy tovább álmodoznak. De én
nem ilyen vagyok. Én kitalálom, összerakom, aztán nekikezdek, és addig mozgatom
a szálakat, addig szervezem az embereket magam körül, amíg összejön egy
mesekönyv, amelyhez az ország 30 iskolájából küldenek rajzokat a diákok. Vagy
összejön egy Szerintem-naptár, egy fotózás, amelyre az ország legtávolabbi
szegletéből meghívott diák is eljön, és végül a legnagyobb kihívásunk az lesz,
hogyan varázsoljunk 55 lapot egy 53 hetes éves naptárba. Szóval az ötletelésben
és a szervezésben is egész jó vagyok.
Eladni viszont
nem tudok. Illetve nem tudok, ha a cél az, hogy pénz legyen az eredmény. Nem
vagyok egy sales-es típus, talán így érthetőbb, mire is gondolok. Ezért az
MLM-es kollégák nyugodtan elkerülhetnek. Mindig az első pillanatban megmondom
nekik, hogy higgyék el, nem én vagyok az ő emberük, ne húzzuk egymás idejét. A
fogkrém látná a kárát, ha én próbálnám eladni, de komolyan.
Viszont nem
vagyok rossz abban, ha általam jónak gondolt ötletet, megoldást kell „eladni”.
Ilyen eset volt, amikor az APPLiA Europe vezetőségét és illetékes szakmai
grémiumát tervezem meggyőzni arról, milyen jó lehetőségeket rejt magában a
magyar filmrendező tervezett rövidfilmjének, a Flörtnek a szakmai, anyagi és
személyes szerepléssel is megspékelt támogatása. Talán ez volt eddig életem
legkülönlegesebb szakmai kihívása, és sikerrel jártam. És igen, én TÖKÉLETESEN
éreztem magam ebben a szervezői, kicsit talán mondhatom, hogy forgatókönyv-írói
szerepben, és tökéletesen elégedett voltam, hogy a nevem a film végén a „külön
köszönet” címszó alatt szerepelt. Pedig a rendező felajánlotta, hogy
szerepeljek a filmben, de én úgy éreztem, sokkal jobb lesz, ha az APPLiA Europe
vezetői szerepelnek, mert így nagyobb nyilvánossághoz tudunk vele eljutni.
Mondtam neki, hogy majd ezt lehet, hogy megbánom, ha nézem őket végigsétálni a
vörös szőnyegen az Oscar-szobrocska felé, de úgy gondolom, így lesz ez jó.
És így is
lett! Ez a film lett végül Osvárt Andrea főszereplésével Tóth Barnabás
rendezésében a Susotázs, mely az Oscar tizes rövidlistájáig jutott, és rengeteg
nemzetközi díjat besöpört.
No, és akkor
ott vannak a beszédek, előadások. Amelyekkel kapcsolatban tudjátok, eléggé
ambivalens érzéseim vannak. Talán az a kulcs az, hogy mi a cél. Ha jó a cél –
például, hogy továbbadjam azt a tudást, amit én már elsajátítottam, vagy hogy
elmeséljem egy nemzetközi fórumon, konferencián, milyen klassz dolgokat
csinálunk itt Magyarországon -, akkor igen, akkor szívesen beszélek! Akkor
szívesen adok elő! Akkor szívesen küzdöm le ezt az ambivalens érzésemet
magamban. Meg annak érdekében is, hogy a fontosnak tartott üzenetek minél
többekhez eljussanak. Például egy rádióinterjú által. Ha pedig fiatalokról van
szó, akkor végképp kénytelen vagyok beszélni. Mert hogy közülük ilyen hosszú
szövegeket kevesen olvasnak el, az tuti.
Elég sok
visszajelzést kapok, melyek arra utalnak, hogy általában ezekben az előadásokban
sem vagyok rossz. Figyelem a gyerekarcokat, megkérdezem a tanárokat… Igyekszem
tanulni minden visszajelzésből, ami így vagy úgy eljut hozzám. Egyszer, amikor
Dodónak besegítve a búvárbázison, gyerekeket készítettem fel egy, a
búvárkodással ismerkedő merülésre, az egyik szülő megkérdezte, hogy tanár
vagyok-e, mert olyan jól magyaráztam. Ennek akkor nagyon örültem.
A tanárnő
Szegeden, aki mindenáron rá szeretne beszélni a PhD-ra, azt mondta nekem
egyszer, hogy szerinte a kutatói munka nekem való lenne, mert jó érzékkel
nyúlok témákhoz. Bevallom, ezt a lehetőséget még dédelgetem kicsit magamban.
Nem vetettem el teljesen. Van egy téma, amely nagyon is érdekelne, és nagyon
izgalmas kihívásnak találnám, ha ezzel mélyebben tudnék foglalkozni. Valójában
a diplomamunkám továbbvitelét is jelentené, amit ott csináltam kicsiben, azt
megvalósíthatnám nagyban, ami nagyon nekem való lenne. Dodó szerint azért
lennék jó ebben, mert monomán vagyok. Ami szerinte alapvetően a férfiakra jellemző, de
bennem is megvan, és apukámtól örököltem. Szóval nagyon csábító ez az út is. Azt már eldöntöttem, hogy idénre
beterveztem már magamnak elég sok mindent, főként a rendrakást a fejemben és az
útkeresést, szóval, ebben az évben nemet mondtam a PhD-ra, de ha ezeken
túlvagyok, akkor ki fog derülni az is, benne lesz-e a jövőmben egy PhD
Szegeden…
Aztán ott a
masszázs… Amiről legutóbb azt írtam, hogy most nem érzem azt, hogy ez én
lennék. Ettől függetlenül úgy gondolom, az, hogy valaki jó masszőr-e, sok
összetevős. A szakmai tudás csak egy ezek közül. Nagyon fontos az emberi
tényező, és ott van még harmadik dolog, ami még szubjektívabbá teszi: a kémia.
Mindig lesznek olyanok, akiknek én jó masszőr leszek, és olyanok is, akiknek
nem.
No, és a
végére hagytam az írást… Jó író vagyok-e? Hát nyilván ezt is a közönségnek kell
megítélnie. Az biztos, hogy ha visszatekintek az életemre, akkor az írás volt
az az eszköz, ami már akkor is előhozott belőlem titkos dolgokat, amikor ez még
egyáltalán nem volt tudatos, és sehol máshol nem jelent meg az életemben. Az
iskolai fogalmazásokkal már felszínre tört az individualizmusom. A lehető
legritkábban voltam ezekben az írásokban konform (míg, mint már tudjátok,
életem legtöbb területén erre törekedtem). Így, amikor a tanár felolvasta vagy
felolvastatta velem egy-egy irományomat, általában az osztálytársak vontak
kérdőre, hogy én írtam-e. A magyar érettségi dolgozatomon, amelynek témája
Babits volt, de én valahogy egészen máshogy indítottam, a fél tanári kar
vitatkozott, hogy elfogadják-e (ezt a magyar tanár mesélte el utólag, aki
szerencsére engem támogatott). Szegeden a Bsc-n is a „formabontó” jelzővel
illette az opponensem a szakdolgozatomat. Valóban szokatlannak hathatott a sok
laborgyakorlatot feldolgozó téma után azt olvasni, hogy bringázási élményeimről
írok a bevezetőben, és éppen azon morfondírozom, vajon okoskarkötőt vagy
okosórát vegyek-e az applikációhoz. Mert a Hulladék-e az e-hulladék? címet
viselő dolgozatomat valahogy így kezdtem… Bár ez már azért inkább a jelenemet
tükrözi, igaz, a még kevésbé tudatos időszakot.
Azért tőletek
is szoktam visszajelzéseket kapni arról, mennyire tetszik vagy nem tetszik az,
amit és ahogy írok. És nagyon hálás vagyok ezekért a visszajelzésekért!
Megerősítenek és terelgetnek. Mert az biztos, hogy szeretném, ha az írás a
B-oldalam része lenne.
És figyelembe
véve a gyakori kritikát, annak érdekében, hogy ez a poszt most ne legyen túl
hosszú (és egyúttal a szerénység erényének jegyében is), itt most befejezem a
felsorolást, hogy mi mindenben is vagyok jó.
😉
Ez a fotó pár éve a szerelőképzésünkön készült. Időnként
én is részt veszek egy-egy órán, és itt épp azt a feladatot kapták a diákok,
hogy tanítsák meg nekem, hogyan kell lockringet készíteni.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése