Kétkeréken az Alföldi Kéken (2. rész) - Szekszárdtól Bajáig (Bringa-lélektúrák)
Az interneten számos élménybeszámolóból és filmből megtudhatjuk, hogy az Alföldi Kéktúra könnyedén teljesíthető akár biciklivel is. A korábbi időszakban ezt a Természetjárók Szövetsége hivatalosan el is fogadta teljesítésként. Az „új” füzet, a mostani színes verzió szerint viszont már csak gyalogosan teljesíthető a Kékkör ezen 870km-es szakasza. Ettől függetlenül a mi kis túracsapatunk, azon belül is konkrétan a férfi csapattagok úgy döntöttek, hogy ők biza ezen a végtelen síkságon nem hajlandók gyalogolni. Menjünk inkább kétkeréken. Vagyis - négyen - összesen nyolckeréken.
Bennem
azért volt némi aggodalom a Fanni-bringatörténelmet ismerve, és pontosan tudva,
hogy nem kell nekem ahhoz igazán se emelkedő, se lejtő, hogy a bal könyököm
csodálatos mintázatát továbbfejlesszem. Bőven elég néhány hupni, kövecske az
úton… Vagy a sisakba beszálló rovarka…
Ugyanakkor
felvértezve – most már – kellő tudatossággal a határaimat illetően, és egy
kiváló, sorsfeladatként is a veszélyektől megóvó és kockázatvállalást tanító
őrangyallal, vagyis az én Dodómmal, úgy gondoltam, rendben, tegyünk egy
hosszúhétvége-próbát. És ott volt még motivációnak a kémia is. A kémia, amely
köztem és az új biciklim között minden Szűz és Mérleg racionálitásom ellenére
is egészen tüzesen fejlődött.
Háromnapos
túrát terveztünk, napi 40km tekeréssel, bajai központtal. Ahogy az lenni szokott,
ez a 40km már az első napon 52 lett, és a másodikon is. De ne szaladjunk
ennyire előre.
Első
napon Bajáról Szekszárdra vonattal utaztunk. Ha a szállásunk és a bajai
pályaudvar közötti 2km-t még hozzáadom, akkor igazából aznap 54km-t
teljesítettünk. Főleg, hogy már ezen a 2km-en is tekertünk néhány extra
százméter, mivel csapatunk férfitagjai más-más jó útvonalon gondolták
megközelíteni a pályaudvart. Szerencsére akadt egy szemfüles, a szombati
bevásárlását egymást kereső biciklisták közötti kommunikációs közvetítéssel feldobó
idős hölgy, akinek hála végül újraegyesülhetett a csapatunk, és még időben
elértünk a pályaudvarra.
A
vonaton rajtunk kívül még egy pár utazott bringával, hozzánk hasonló kéktúrás
tervekkel. Abszolút hobbibringásoknak tűntek, így amikor a hölgy azt ecsetelte,
hogy ez a szakasz nagyon könnyen teljesíthető biciklivel, mert az út itt nem
saras, nem buckás, némiképp kezdett megerősödni az önbizalmam. Ami végül kicsit
ismét alábbhagyott, amikor kiderült, hogy mindezt a magabiztosságát három évvel
korábbi élményeire alapozza.
Szekszárdon
pecsételtünk. Engem őszintén szólva nem érdekel, ha a Természetjárók Szövetsége
a végén nem ad majd oklevelet és jelvényt a bringás teljesítésért. A
pecsétekkel teli füzetem sokkal többet jelent majd. Meg különben is, ki tudja,
mire végzünk, lehet, hogy megint új szabály lesz. A mai világunkban ez simán
benne van. Szóval pecsét, majd indulás.
Az út
nagy része Szekszárd és Baja között a Duna-menti töltésen haladt, legtöbb
helyen ráadásul aszfaltozott volt. A néhány rövidebb-hosszabb erdei szakaszba
izgalommal vágtam bele, de én és a bringám egészen jól vettük az akadályokat.
Dodó, persze, alig várta, hogy legyen már végre legalább egy-két kisebb bucka.
Az erdő színei a ködös idő ellenére varázslatosak voltak.
A
Pörbölyi Ökoturisztikai Központtól kb. 6-7 km-re egy útelágazáshoz értünk: itt
eldönthettük, hogy a Központnál található következő pecsétig hátra levő részt
az aszfaltozott töltésen, vagy az erdőbe bekanyarodva tesszük-e meg. A csapat
női szakasza végül a töltés mellett döntött. Dodó beszáguldott az erdőbe (a kék
hivatalosan erre haladt egyébként). Csapatunk másik férfitagja pedig egy kis
hezitálás után szintén a hivatalos kék mellett döntött. Így háromfelé
szakadtunk.
A
következő újraegyesülésnél két boldog női, egy nagyon boldog és egy nagyon nem
boldog féri tagja volt a csapatunknak. Az erdei út ugyanis – a vaddisznóknak is
köszönhetően – nagyon-nagyon buckás volt. Egyébként én jól emlékeztem erre:
ugyanis egy éve, amikor Szekszárdon végeztünk a Dél-Dunántúli Kéktúrán, másnap
eljöttünk egy kicsit sétálni ide a Gemencbe, és pont ezen a szakaszon sétáltunk
végig. Már akkor emlegették a fiúk, hogy itt majd bringával jövünk, én meg már
akkor megállapítottam, hogy én itt nem jövök bringával. Szóval nem véletlenül
döntöttem a töltés békés aszfaltja mellett. Ebből is láthatjátok, hogy néha
tényleg érdemes a járt utat a járatlanért elhagyni. 😊
De az
ember nem kerülheti el, akárhogy is próbálkozik vele, azt a kihívást, amit neki
szánt az Univerzum: az út ezt követően ismét bekanyarodott az erdőbe, és
egészen a bajai átkelésig, vagyis a Türr István hídig ott is haladt. Itt az
alternatíva a vasút melletti főút lett volna, amit egyikőnk sem tartott jó
megoldásnak. Dodót előreküldtük, hadd száguldozzon még egy kicsit kedvére, mi
meg hármasban vágtunk neki az erdőnek. Hát… A vaddisznók ezt a szakaszt sem
kímélték: igencsak buckás ösvényeken haladtunk. De valahogy ráéreztem arra,
hogy ha egy-egy nagyobbacska bucka előtt kicsit kiállok a nyeregből, akkor a
bringa alattam könnyedén veszi az akadályt. Ha még a felsőtestem is laza, nem
szorítom görcsösen a kormányt, akkor alig érzek valamit a buckákból. Szóval
újabb romantikus szintet lépett a kapcsolatom az új bringámmal, és egyben
nagyon hálás is voltam neki, hogy a hídig biztonságban elszállított. Onnantól
pedig már csak az a pár km volt hátra, melyet a bajai kiváló bringaúton a
szállásunkig meg kellett tenni.
Az első
napot tehát kipipálhattuk, és én nagyon büszke voltam magamra, hogy esés nélkül
és jelentősen javult buckaképességgel felvértezve zártam a napot. Az sem vette
el a kedvem, hogy az esti Catan-partit nem én nyertem.
Persze,
a szaharai kihívásról, ami másnap várt ránk, akkor még mit sem sejtettem…
Megjegyzések
Megjegyzés küldése