A legrövidebb kéktúránk
Nagyon vártam a szombatot! A héten elhatároztuk, hogy túrázni megyünk. Folytatjuk a kéktúrát. A bringtúráknak szentelt tavasz és a hosszúra nyúlt korculai nyár után végre ismét a kéken! A Gánt-Várgesztes szakasz még hiányzott a füzetünkből, így ezt szemeltem ki. A Menetrendek.hu-val megterveztem, hogyan jutunk majd Gántról Várgesztesre: 9.59-es indulással, két átszállással 11.34-kor érkezünk majd a célállomásra… pontosabban a túrakezdő-pontunkra. Szeles, hideg, de napos időt jelzett a Windfinder. Dodó péntek este letöltötte a térképet, a papírtérképet pedig bekészítette a térképtokba.
Korai
kelés, közös napfelkelte-nézés, lelkes készülődés. Szendvicsek, retek, forró,
mézes gyümölcstea, extra pulóver és zokni… Mind bekerültek a hátizsákokba.
Túrabotok a zsákokra akasztva. Indulás.
Időben
értünk Gántra, a már ismerős buszmegállóba. Korábban innen indultunk Csókakő
felé. Bőven volt idő egy-két túraindító fotóra.
Álltunk a
megállóban. Még négy perc, és jön a busz. Jó is lesz már, gondoltuk, mert
igencsak jeges szél fújt. A kapucnit is felhúztam a téli sapkámra. Lehet, hogy
alulöltöztem? Nem, jó lesz ez, majd, ha túrázunk. Az erdőben különben sem lesz
ekkora a szél, súgta a tapasztalatom. Várakozás közben kicsit merengtünk a mulandóságon
a szomszédos benzinkutat fürkészve.
10.23. Hol
a busz? Még nem láttuk jönni Fehérvár felől. Biztosan jól néztem? Igen, persze,
biztosan! Nyilván csak pár percet késik. Nem gond, Környén is lesz 15 percünk az
átszállásra. Jön!, szólt Dodó. És valóban. Megnyugodva láttuk a sárga
voláncsodát szépen komótosan behajtani a körforgalomba. No… de… Neeem… Nem arra
kell kihajtani!
És mi csak
álltunk szótlanul. Álltunk és néztük a buszunkat, amely vett egy 90 fokos kanyart,
és kihajtott Csákvár felé a körforgalomból. Megállt a buszmegállóban, majd
továbbindult. Mi meg csak álltunk. Dodó szólalt meg először: „Elment a buszunk.”
Basszus! Persze,
hogy az volt a logikus útirány! De itt áll a táblán, kristálytisztán, hogy ez a
10.22-kor érkező 1841-es busz megállója! A naposnak ígérkező időjárás mostanra
igencsak szürke felhőssé vált. A jeges szél felerősödött, és hódara kezdett
szakadni az égből.
Nem volt
semmi más buszlehetőség, járatkombináció továbbjutni Várgesztesre. A következő
megoldást órákkal későbbre jelezte a Menetrendek app, amivel fél 3 után
érkeztünk volna Várgesztesre. Az pedig már igencsak késő egy ötórás túra
megkezdéséhez. Úgy döntöttünk, a 11.02-kor érkező busszal visszamegyünk az
autóhoz és hazamegyünk.
Illetve én,
mivel volt még bő fél óránk, hogy álljunk a jeges hódara-esésben, elsétáltam a
másik buszmegállóban levő büféhez, és minden érkező és induló autóstól
megérdeklődtem, nem tudna-e minket elvinni Várgesztesre. De tegnap se az
Univerzum, se az autósok nem támogatták a túratervünket.
Az autóba
beszállva új tervet kovácsoltunk, és úgy döntöttünk, hogy elmegyünk egy sétára a Tatai Öreg-tóhoz. Éppen
az éves vadlúdnézegető szombat volt, nem voltunk egyedül. A madárfürkésző-seregek
mellett kézműves árusok is kínálták portékáikat. Elbeszélgettünk egyikkel-másikkal.
Végül mézekkel, erőspaprika-krémekkel és parenyica sajtokkal gazdagodva tértünk
vissza az autóhoz.
A Tatai
Öreg-tó Magyarország legrégibb halastava, mesterséges eredetű állóvíz. Egy mocsaras
terület lecsapolásával az 1740-es években jött létre Mikoviny Sámuel vízrendező
mérnök tervei alapján. Később az Esterházy-birtok része lett. 1977 óta
természetvédelmi, 1989 óta pedig ramsari terület is egyben (a Ramsari-egyezmény
a vízimadarak élőhelyeiül szolgáló vizes területeket védi). Egy gyönyörű helyről
van szó, érdemes ide sétákat, kirándulásokat tervezni. A tavat tanösvényeken
lehet körbesétálni (bő 7km), vagy akár bicikliúton körbetekerni.
A Ramsari
Egyezményről:
Minden évben február
2-án ünnepeljük a Vizes Élőhelyek Napját. 1971-ben ezen a napon 18, a
vízimadarak pusztulásáért aggódó ország a vizes élőhelyek, különösen a
vízimadarak élőhelyeinek védelme érdekében egyezményt írt alá az iráni Ramsar
városában. Azóta a csatlakozó országok száma már 169-re növekedett, összesen
1900 helyszín és közel 2 millió km2 terület tartozik a nemzetközi
összefogás védelme alá. Az egyezmény 1975. december 21-én lépett hatályba.
Magyarország 1979-ben csatlakozott, és azóta több területet is jelölt a listára.
Jelenleg az ország területének 29%-a és 29 terület tartozik az egyezmény
hatálya alá, köztük a tatai Öreg-tó is.
Érdekes
volt a tó látványa. A vadludak mellett azt figyeltem, milyen kevés víz van
benne. Ilyenkor az örökdiák-lelkem addig nem nyugszik, amíg választ nem kap a
felmerülő kérdésekre.
A tavat az
Által-ér táplálja dél-keleti irányból, és öt ágon folyik tovább észak felé
Tatán keresztül. A tó vízszintjét egész évben szabályozzák: az Észak-dunántúli
Vízügyi Igazgatóság honlapja szerint nyáron a legmagasabb a szintje, és
november közepére 3 métert apasztanak rajta. Ekkor történik a halászat: ilyenkor
1500-1600 mázsa halat szednek ki a tóból a halászati szakemberek. Mindezt meg
kell tenni addigra, mire a vadludak megérkeznek.
„A vadludak
számára egy 50-60 cm-rel magasabb vízállás kedvező, amely biztonságos éjszakázó
helyet biztosít a tóban kialakuló zátonyokon. A lehalászás után a Duna-Ipoly
Nemzeti Park és a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület szakembereivel
folyamatosan egyeztetve állítja be a vadludak számára ideális vízszintet a
Tatai szakaszmérnökség.” – olvasható a vízügy honlapján.
Íme, még néhány fotó a tóról:
Bár a kéktúra elmaradt, összességében így is jó napunk volt. A Várgesztes-Gánt szakaszt pedig egy másik alkalommal teljesítjük. Addigra talán a Volánbusz is kijavítja a megállói tájékoztatókat.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése