Környezetbarát az e-biciklizés? (Képmás)

Az alábbi cikkem a Képmás magazin áprilisi számában jelent meg. Ezúton is köszönet érte Nagy Andrásnak és Erdélyi Gábornak, a Berguson képviselőinek.

Dodóval a tavalyi Duna-menti bringatúránkon

Képmás magazin, 2024. április

Kis döntések, nagy dilemmák rovat

Környezetbarát az e-biciklizés?

Utazáshoz készülődünk: májusban a Duna-parti bringaút Donauwörth – Passau szakaszát tervezzük végigtekerni a férjemmel. Az első kérdés, amit fel szoktak tenni nekünk, ha lelkesen ecseteljük a terveinket, hogy e-bike-okkal tekerünk-e.

Nem. Hagyományos bicikliket használunk. A tavalyi túránk alkalmával figyeltük a többi bringást, és azt állapítottuk meg, hogy a korunkat (én 49 vagyok, a férjem 56) és a biciklinket tekintve a csekély kisebbséghez tartoztunk. A két legnagyobb csoportot ugyanis a vegyes korösszetételű e-biciklisek, valamint a fiatal sportoló országúti kerékpárosok alkották.

Ha biciklis oldalakat böngészünk, a legtöbb esetben az e-bike-ok környezetbarátságát, fenntarthatóságát hangsúlyozzák első helyen. Valahol még azt is olvastam, hogy az elektromos bicikli azért is fenntartható, mert kevesebbet kell enni, szemben azzal, ha hagyományos bringával kerekezünk. Vajon hányan gondolkodnak úgy a reggelinél, hogy ezt a második szilvás táskát már nem eszem meg, mert ma e-bike-al fogok tekerni?

Környezetbarát-e az elektromos bicikli? Mint más hasonló kérdést, úgy ezt sem egyszerű megválaszolni. Leginkább attól függ, hogy ki és milyen céllal használja. Ha valaki az autó helyett munkába jár vele, ezt én környezetbarát megoldásnak tartom. Ezzel szemben már erős kételyeim vannak, ha fiatal, erős, egészséges srácok szórakozásból és kényelemből e-bike-okkal száguldoznak a Hárshegyen (elég gyakran találkozom velük, amikor futok).

Milyent és mire használjunk?

A kérdést úgy is feltehetnénk, környezetbarát-e az e-bike, ha nem az autóval van versenyben, hanem a hagyományos bringával, ráadásul csak kényelmi indokkal alátámasztva? Vajon összességében hány e-bike kerül eladásra korosztályokra és/vagy használati célokra bontva?

Érdekes választ ad erre a statista.com 2021-es felmérése. Bár itt a kérdés nem kifejezetten az eladásra irányult, hanem inkább arra, hogyan vélekednek az emberek. Azt kérdezték meg ugyanis, hogy összehasonlítva a covid előtti időszakban képviselt véleményünkkel, mennyivel lennének hajlandóbbak e-bike-ot vásárolni. A válaszok pedig az e-bike választás valószínűségét jelölik.

Az európai összesítés szerint a legnagyobb csoportot a valószínűleg e-bike-választók közül a 25 – 34 évesek adták. A legextrémebb eredmény Svédországban született, ahol a 18 – 24 évesek 50%-a valószínűleg e-bike-ot vásárolna.  

Európában összesen 5,1 millió elektromos biciklit értékesítettek 2021-ben. Németországban adták el a legtöbbet, 2 millió darabot. 2019-hez képest 44%-kal nőtt a piac, és 2027-ig évente átlagosan 13-16% további növekedés várható.[1] Magyarországon 2021-ben 23 ezer darab e-bike-ot vásároltak (míg 2019-ben mindössze öt-hatezerre volt kereslet)[2].

A Magyar Kerékpárosklub megbízásából kétévente készül felmérés a hazai kerékpározási szokásokról. 2022-ben átlagosan a lakosság 16%-a válaszolta azt, hogy közlekedésre elsősorban a kerékpárt használja. Ez a szám Budapesten 5% volt (és a dél-keleti megyékben a legmagasabb, 32%). Munkába járásra 35%-uk használ kerékpárt. Arra a kérdésre, hogy a munkáltató támogatja-e bármilyen módon, hogy a munkavállalók kerékpárral járjanak, a megkérdezettek 26%-a válaszolt igennel (Budapesten ez 30% volt), 63%-a nemmel. A motivációk tizenhárom indokot tartalmazó listáján a környezetvédelem a negyedik helyen szerepelt (a testmozgás, egészség volt a leggyakoribb ok). A bicikli értékére is rákérdezett a felmérés; a válaszadók mindössze 3%-a nyilatkozott úgy, hogy 200.000Ft fölötti értékű biciklije van. Ebből látható, hogy a válaszadók kerékpárjai jellemzően nem elektromos biciklik voltak (a felmérés egyáltalán nem tért ki külön az e-bike-okra egy kérdésében sem).

Nagy András, egy budapesti, 28 éves múltra tekintő bicikliforgalmazó és -szervizelő cég, a Berguson tulajdonosa is megerősítette, hogy ma még csekély hazánkban az e-bike-ot használók száma. Ezért nehéz becslésekbe bocsátkozni azt illetően, hogy kik és milyen céllal használnak elektromos biciklit. Az általuk eladott e-bike-ok 80%-a trekking, 20%-a hegyikerékpár. Utóbbit jellemzően a fiatalok vásárolják, előbbi kategóriát vegyesen, minden korosztály. Kifejezetten munkába járásra az érdeklődők kevesebb mint 1%-a keres náluk e-biciklit. Amikor a hulladékkezelésről érdeklődtem, elmondta, hogy ezzel kapcsolatban sem nagyon van még tapasztalat. Jellemzően 6-7 éve árulnak elektromos bicikliket, és ezek még nem értek az életútjuk végére. Egy megfelelően használt, minőségi e-bike (ezek Nagy szerint ma 700-800 ezer forintnál kezdődnek) akkumulátora nagyjából 1000 töltést bír ki, ezzel akár 80-100 ezer km-t is elmehet a használója, míg egy átlagos bringás évente maximum 2000-3000 km-t biciklizik.

Mit is jelent a megfelelő használat?

Erre a kérdésre Erdélyi Gábor, Nagy András kollégája válaszolt. A legtöbb meghibásodás abból ered, ha az e-bike-ozók nem használják a váltót. Ez ugyanis oda vezet, hogy a lánc és a fogaskoszorú is idő előtt cserére szorul, s ez – amellett, hogy hulladékot képzünk vele – , akár 60-70 ezer forintunkba is kerülhet. Fontos tehát, hogy használjuk a váltót. Továbbá a lánc rendszeres olajozása sem árt. Erdélyi szerint mindenkinek, aki e-bike-ot vásárol, célszerű lenne vennie egy ún. „láncnyúlásmérőt”. Ez kb. 3000 forint mindössze, de segítségével figyelni lehet a lánc állapotát: ha ezt időben cseréltetjük, akkor a szervizköltséget megúszhatjuk 15.000 forintból (ebben az esetben a fogaskoszorú cseréjét elkerülhetjük).

Egy e-bike esetében kiemelten fontos az is, hogy az akkumulátor töltésére figyeljünk. Ha nem használjuk, akkor is fel kell tölteni egy javasolt szintre (a használati útmutató ezt megadja nekünk), és nem szabad hideg helyiségben tartani (pl. télen a hideg garázsban). Egy akkumulátor cseréje ma 350-400 ezer forint; többek között ezért is drágábbak az elektromos biciklik a hagyományosoknál.

Lehet, hogy majd egyszer, ha idősebbek leszünk és már nehezebb lesz hagyományos bringával tekernünk, mi is beruházunk elektromos biciklikbe. De egyelőre élvezzük – és még bírjuk is – a hagyományos biciklizést. Nem beszélve arról, hogy így legalább nyugodt szívvel megehetem reggelire azt a második szilvás táskát is a bringatúrákon.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Sanyi bá, köszönöm...

Az ötvenhez közeledve

Uszoda