Környezetbarát az e-biciklizés? (Képmás)
Az alábbi cikkem a Képmás magazin áprilisi számában jelent meg. Ezúton is köszönet érte Nagy Andrásnak és Erdélyi Gábornak, a Berguson képviselőinek.
Képmás magazin, 2024. április
Kis döntések, nagy dilemmák rovat
Környezetbarát az e-biciklizés?
Utazáshoz
készülődünk: májusban a Duna-parti bringaút Donauwörth – Passau szakaszát
tervezzük végigtekerni a férjemmel. Az első kérdés, amit fel szoktak tenni
nekünk, ha lelkesen ecseteljük a terveinket, hogy e-bike-okkal tekerünk-e.
Nem. Hagyományos
bicikliket használunk. A tavalyi túránk alkalmával figyeltük a többi bringást,
és azt állapítottuk meg, hogy a korunkat (én 49 vagyok, a férjem 56) és a
biciklinket tekintve a csekély kisebbséghez tartoztunk. A két legnagyobb
csoportot ugyanis a vegyes korösszetételű e-biciklisek, valamint a fiatal
sportoló országúti kerékpárosok alkották.
Ha biciklis
oldalakat böngészünk, a legtöbb esetben az e-bike-ok környezetbarátságát,
fenntarthatóságát hangsúlyozzák első helyen. Valahol még azt is olvastam, hogy
az elektromos bicikli azért is fenntartható, mert kevesebbet kell enni, szemben
azzal, ha hagyományos bringával kerekezünk. Vajon hányan gondolkodnak úgy a
reggelinél, hogy ezt a második szilvás táskát már nem eszem meg, mert ma
e-bike-al fogok tekerni?
Környezetbarát-e
az elektromos bicikli? Mint más hasonló kérdést, úgy ezt sem egyszerű
megválaszolni. Leginkább attól függ, hogy ki és milyen céllal használja. Ha
valaki az autó helyett munkába jár vele, ezt én környezetbarát megoldásnak
tartom. Ezzel szemben már erős kételyeim vannak, ha fiatal, erős, egészséges
srácok szórakozásból és kényelemből e-bike-okkal száguldoznak a Hárshegyen
(elég gyakran találkozom velük, amikor futok).
Milyent és mire
használjunk?
A
kérdést úgy is feltehetnénk, környezetbarát-e az e-bike, ha nem az autóval van
versenyben, hanem a hagyományos bringával, ráadásul csak kényelmi indokkal
alátámasztva? Vajon összességében hány e-bike kerül eladásra korosztályokra
és/vagy használati célokra bontva?
Érdekes
választ ad erre a statista.com 2021-es felmérése.
Bár itt a kérdés nem kifejezetten az eladásra irányult, hanem inkább arra, hogyan
vélekednek az emberek. Azt kérdezték meg ugyanis, hogy összehasonlítva a covid
előtti időszakban képviselt véleményünkkel, mennyivel lennének hajlandóbbak
e-bike-ot vásárolni. A válaszok pedig az e-bike választás valószínűségét
jelölik.
Az
európai összesítés szerint a legnagyobb csoportot a valószínűleg
e-bike-választók közül a 25 – 34 évesek adták. A legextrémebb eredmény
Svédországban született, ahol a 18 – 24 évesek 50%-a valószínűleg e-bike-ot vásárolna.
Európában összesen 5,1 millió elektromos biciklit értékesítettek 2021-ben. Németországban adták el a legtöbbet, 2 millió darabot. 2019-hez képest 44%-kal nőtt a piac, és 2027-ig évente átlagosan 13-16% további növekedés várható.[1] Magyarországon 2021-ben 23 ezer darab e-bike-ot vásároltak (míg 2019-ben mindössze öt-hatezerre volt kereslet)[2].
A Magyar Kerékpárosklub megbízásából kétévente készül felmérés a hazai kerékpározási szokásokról. 2022-ben átlagosan a lakosság 16%-a válaszolta azt, hogy közlekedésre elsősorban a kerékpárt használja. Ez a szám Budapesten 5% volt (és a dél-keleti megyékben a legmagasabb, 32%). Munkába járásra 35%-uk használ kerékpárt. Arra a kérdésre, hogy a munkáltató támogatja-e bármilyen módon, hogy a munkavállalók kerékpárral járjanak, a megkérdezettek 26%-a válaszolt igennel (Budapesten ez 30% volt), 63%-a nemmel. A motivációk tizenhárom indokot tartalmazó listáján a környezetvédelem a negyedik helyen szerepelt (a testmozgás, egészség volt a leggyakoribb ok). A bicikli értékére is rákérdezett a felmérés; a válaszadók mindössze 3%-a nyilatkozott úgy, hogy 200.000Ft fölötti értékű biciklije van. Ebből látható, hogy a válaszadók kerékpárjai jellemzően nem elektromos biciklik voltak (a felmérés egyáltalán nem tért ki külön az e-bike-okra egy kérdésében sem).
Nagy András, egy budapesti, 28 éves múltra tekintő
bicikliforgalmazó és -szervizelő cég, a Berguson tulajdonosa is megerősítette,
hogy ma még csekély hazánkban az e-bike-ot használók száma. Ezért nehéz
becslésekbe bocsátkozni azt illetően, hogy kik és milyen céllal használnak
elektromos biciklit. Az általuk eladott e-bike-ok 80%-a trekking, 20%-a hegyikerékpár.
Utóbbit jellemzően a fiatalok vásárolják, előbbi kategóriát vegyesen, minden
korosztály. Kifejezetten munkába járásra az érdeklődők kevesebb mint 1%-a keres
náluk e-biciklit. Amikor a hulladékkezelésről érdeklődtem, elmondta, hogy ezzel
kapcsolatban sem nagyon van még tapasztalat. Jellemzően 6-7 éve árulnak
elektromos bicikliket, és ezek még nem értek az életútjuk végére. Egy
megfelelően használt, minőségi e-bike (ezek Nagy szerint ma 700-800 ezer
forintnál kezdődnek) akkumulátora nagyjából 1000 töltést bír ki, ezzel akár
80-100 ezer km-t is elmehet a használója, míg egy átlagos bringás évente maximum
2000-3000 km-t biciklizik.
Mit is jelent a
megfelelő használat?
Erre a kérdésre Erdélyi Gábor, Nagy
András kollégája válaszolt. A legtöbb meghibásodás abból ered, ha az
e-bike-ozók nem használják a váltót. Ez ugyanis oda vezet, hogy a lánc és a
fogaskoszorú is idő előtt cserére szorul, s ez – amellett, hogy hulladékot
képzünk vele – , akár 60-70 ezer forintunkba is kerülhet. Fontos tehát, hogy használjuk
a váltót. Továbbá a lánc rendszeres olajozása sem árt. Erdélyi szerint
mindenkinek, aki e-bike-ot vásárol, célszerű lenne vennie egy ún.
„láncnyúlásmérőt”. Ez kb. 3000 forint mindössze, de segítségével figyelni lehet
a lánc állapotát: ha ezt időben cseréltetjük, akkor a szervizköltséget megúszhatjuk
15.000 forintból (ebben az esetben a fogaskoszorú cseréjét elkerülhetjük).
Egy e-bike
esetében kiemelten fontos az is, hogy az akkumulátor töltésére figyeljünk. Ha
nem használjuk, akkor is fel kell tölteni egy javasolt szintre (a használati
útmutató ezt megadja nekünk), és nem szabad hideg helyiségben tartani (pl.
télen a hideg garázsban). Egy akkumulátor cseréje ma 350-400 ezer forint;
többek között ezért is drágábbak az elektromos biciklik a hagyományosoknál.
[1] Forrás: Statista.com
[2] Forrás: Rohamosan bővül az elektromos kerékpárok piaca Magyarországon (economx.hu)
Megjegyzések
Megjegyzés küldése